Доволі таки
небагато автомобілів стають справді культовими. Зазвичай якщо авто багатьом
сподобалось, то воно стає об’єктом величезної уваги не тільки з боку
автолюбителів, а й збоку людей які не мають відношення до авто техніки. Про них
складають легенди та анекдоти, дають їм імена, обожнюють говорити про те, як сиділи
за кермом. Автомобіль ЗАЗ-965, який у народі прозвали «горбатий» якраз і став
таким всенародно улюбленим автомобілем.
|
Фіат-600 |
Історія створення легендарного Запорожця
почалася у далеких 50-х роках. Рішення про виробництво автомобіля було прийнято
з двох цілком прагматичних причин. По-перше у зв’язку з припиненням випуску
Москвича-401 Московським заводом малолітражних автомобілів і переходом до
випуску 402 моделі, люди почали завалювати Мінавтопром листами з проханням
створити бюджетну легкову малолітражку, адже 402-й був дорожчій і багатьом був
не по карману. По-друге за керівництва Радянським Союзом Микитою Хрущовим популярною
була ідею про те, що треба догнати і перегнати Америку і саме по цій причині
виникла гостра необхідність розробити дешеві автомобілі які б масово могло
купляти населення. Це буває рідко але у даному випадку бажання народу і
керівництва держави співпали. Так і почалася підготовка до проектування нового
бюджетного автомобілю.
Уряд не дуже хотів
чекати багато часу для того щоб розробляти авто з «нуля» і саме тому
|
Двигун МеМЗ965 |
було
прийнято виготовити автомобіль на базі якоїсь відомої європейської машини.
Вибір пав на італійський Фіат-600, який вже тоді зарекомендував себе як
надійний та компактний засіб пересування і був доволі таки популярним. Вже в
жовтні 1957 року з’явився перший дослідний зразок, якому присвоїли номерне
значення Москвич-444. Автомобіль
скопіювали не повністю та внесли деякі конструктивні зміни відповідно до радянських
реалій. Колеса вирішили зробити більшими - 13-ти дюймовими, також змін зазнала
передня підвіска, яка була взята теж з дуже популярного автомобіля того часу
Фольксвагена-Жука. Вже на першому етапі конструктори зіткнулися з величезною
проблемою. Справа в тому, що у Московського заводу не вистачало потужностей для
випуску оригінального «фіатовського» двигуна, а інші двигуни нашого виробництва
не підходили, тому що вони не були пристосовані для таких малогабаритних автомобілів,
тому у «горбатий» поставили трохи модернізований мотоциклетний мотор МД-65. Це виявилось помилкою адже він мав
невеликий строк експлуатації, потребував багато часу для розгону та сильно
перегрівався. Випуск автомобілів був на грані зриву, тому прийшлося шукати
двигуни які тільки розроблялися і вибір пав на двигун НАМІ-В. Він ідеально
підходив і якраз був вже готовий до
серійного виробництва. У цей час виробництво було вирішено перенести до
Запоріжжя, де під нову машину переобладнали завод «Коммунар», який до того
займався виробництвом сільськогосподарської техніки. Держплан чомусь не
прислухався до конструкторів і вирішив поставити на
|
Перші "горбаті" у цеху завода |
Запорожець інший двигун –
НАМІ-Г, який взагалі то розроблявся для військових цілей. Він мав ряд суттєвих недоліків, таких як
недостатнє охолодження та високий шумовий поріг, але він був вже повністю
готовий до виробництва і тому було затверджено ставити саме такий мотор, який
отримав назву МеМЗ965. Нарешті автомобіль був готовий, йому присвоїли назву
ЗАЗ-965. Сам Микита Хрущов проїхався на «горбатому» і після того як він схвалив
запуск виробництва, у 1960 році автомобілі почали виготовляти у Запоріжжі. З
перших років свого існування Запорожець добре себе зарекомендував і став
всенародним улюбленцем. Він непогано їздив як по ґрунтовим дорогам у селах, так
і по асфальтовому покриттю. Відносно міцний кузов, хороша маневреність, простий
у ремонті двигун не могли не приваблювати потенційних покупців. Дизайнери не
вигадували чогось особливого, тому мінімалізм був основним принципом при його
розробці. Звичайно був і ряд недоліків, які власникам важко було не помітити,
це перш за все шумний двигун та відсутність любої шумоізоляції, як я вже казав спочатку
двигун проектувався для військових цілей. Також дверцята відкривалися у зворотну
сторону,що було не дуже зручно, а бензиновий бак який знаходився попереду і становив
небезпеку при
|
Новенькі Запорожці |
зіткненні. Але все ж таки люди не дуже зважали на ці недоліки.
Цей Запорожець перестали випускати у 1969 році
у зв’язку з появою іншої, більш сучасної і досконалої моделі ЗАЗ-966, але «горбатий»
назавжди залишився у пам’яті, як автомобіль котрий вперше став доступним для
багатьох людей, які отримали можливість пересуватися з мінімальним, але все ж
таки комфортом.
Комментариев нет:
Отправить комментарий