суббота, 20 февраля 2016 г.

Як створювався легендарний автомобіль

   

    Доволі таки небагато автомобілів стають справді культовими. Зазвичай якщо авто багатьом сподобалось, то воно стає об’єктом величезної уваги не тільки з боку автолюбителів, а й збоку людей які не мають відношення до авто техніки. Про них складають легенди та анекдоти, дають їм імена, обожнюють говорити про те, як сиділи за кермом. Автомобіль ЗАЗ-965, який у народі прозвали «горбатий» якраз і став таким всенародно улюбленим автомобілем.  
   
Фіат-600
    Історія створення легендарного Запорожця почалася у далеких 50-х роках. Рішення про виробництво автомобіля було прийнято з двох цілком прагматичних причин. По-перше у зв’язку з припиненням випуску Москвича-401 Московським заводом малолітражних автомобілів і переходом до випуску 402 моделі, люди почали завалювати Мінавтопром листами з проханням створити бюджетну легкову малолітражку, адже 402-й був дорожчій і багатьом був не по карману. По-друге за керівництва Радянським Союзом Микитою Хрущовим популярною була ідею про те, що треба догнати і перегнати Америку і саме по цій причині виникла гостра необхідність розробити дешеві автомобілі які б масово могло купляти населення. Це буває рідко але у даному випадку бажання народу і керівництва держави співпали. Так і почалася підготовка до проектування нового бюджетного автомобілю.
   Уряд не дуже хотів чекати багато часу для того щоб розробляти авто з «нуля» і саме тому
Двигун МеМЗ965
було прийнято виготовити автомобіль на базі якоїсь відомої європейської машини. Вибір пав на італійський Фіат-600, який вже тоді зарекомендував себе як надійний та компактний засіб пересування і був доволі таки популярним. Вже в жовтні 1957 року з’явився перший дослідний зразок, якому присвоїли номерне значення Москвич-444.  Автомобіль скопіювали не повністю та внесли деякі конструктивні зміни відповідно до радянських реалій. Колеса вирішили зробити більшими - 13-ти дюймовими, також змін зазнала передня підвіска, яка була взята теж з дуже популярного автомобіля того часу Фольксвагена-Жука. Вже на першому етапі конструктори зіткнулися з величезною проблемою. Справа в тому, що у Московського заводу не вистачало потужностей для випуску оригінального «фіатовського» двигуна, а інші двигуни нашого виробництва не підходили, тому що вони не були пристосовані для таких малогабаритних автомобілів, тому у «горбатий» поставили трохи модернізований мотоциклетний мотор  МД-65. Це виявилось помилкою адже він мав невеликий строк експлуатації, потребував багато часу для розгону та сильно перегрівався. Випуск автомобілів був на грані зриву, тому прийшлося шукати двигуни які тільки розроблялися і вибір пав на двигун НАМІ-В. Він ідеально підходив  і якраз був вже готовий до серійного виробництва. У цей час виробництво було вирішено перенести до Запоріжжя, де під нову машину переобладнали завод «Коммунар», який до того займався виробництвом сільськогосподарської техніки. Держплан чомусь не прислухався до конструкторів і вирішив поставити на
Перші "горбаті" у цеху завода
Запорожець інший двигун – НАМІ-Г, який взагалі то розроблявся для військових цілей.  Він мав ряд суттєвих недоліків, таких як недостатнє охолодження та високий шумовий поріг, але він був вже повністю готовий до виробництва і тому було затверджено ставити саме такий мотор, який отримав назву МеМЗ965. Нарешті автомобіль був готовий, йому присвоїли назву ЗАЗ-965. Сам Микита Хрущов проїхався на «горбатому» і після того як він схвалив запуск виробництва, у 1960 році автомобілі почали виготовляти у Запоріжжі. З перших років свого існування Запорожець добре себе зарекомендував і став всенародним улюбленцем. Він непогано їздив як по ґрунтовим дорогам у селах, так і по асфальтовому покриттю. Відносно міцний кузов, хороша маневреність, простий у ремонті двигун не могли не приваблювати потенційних покупців. Дизайнери не вигадували чогось особливого, тому мінімалізм був основним принципом при його розробці. Звичайно був і ряд недоліків, які власникам важко було не помітити, це перш за все шумний двигун та відсутність любої шумоізоляції, як я вже казав спочатку двигун проектувався для військових цілей. Також дверцята відкривалися у зворотну сторону,що було не дуже зручно, а бензиновий бак який знаходився попереду і становив небезпеку при
Новенькі Запорожці
зіткненні. Але все ж таки люди не дуже зважали на ці недоліки.
    Цей Запорожець перестали випускати у 1969 році у зв’язку з появою іншої, більш сучасної і досконалої моделі ЗАЗ-966, але «горбатий» назавжди залишився у пам’яті, як автомобіль котрий вперше став доступним для багатьох людей, які отримали можливість пересуватися з мінімальним, але все ж таки комфортом.


Комментариев нет:

Отправить комментарий